Economia şi gestiunea firmei Profesori titulari LOZOVANU Carolina LUCA Nicolae Scopul şi obiectivele cursului
Formarea unei economii de piaţă este un proces de o anumită complexitate, care necesită multe mutaţii economice şi sociale. Cu atât mai mult, funcţionarea eficientă a economiei de piaţă direct depinde de gradul de calificare, competenţă şi profesionalism a cadrelor economice. Scopul disciplinei "Economia şi gestiunea firmei" este de a forma această gândire viitorilor economişti pe de o parte, iar pe de alta de a pune la curent studenţii cu conţinutul funcţionării întreprinderii în condiţiile economiei libere. Obiectivele disciplinei constau în reliefarea principalelor elemente teoretico-metodologice aplicabile cu prioritate în funcţionarea firmei în condiţiile economiei de piaţă precum şi facilitarea formării unei concepţii economice moderne.
Profesori titulari Prelegeri: 22 ore. Seminare: 6 ore. Credite: 4.
Conţinutul prelegerilor - Locul şi rolul disciplinei "Economia firmei" în teoria economiei de piaţă contemporane. 0,5 ore.
- Întreprinderea şi baza legislativă de reglementare a activităţii ei: Esenţa, funcţiile şi clasificarea întreprinderii; Baza legislativă de reglementare a activităţii întreprinderii. 1 oră.
- Mediul de activitate al întreprinderii: Mediul extern de activitate; Mediul intern de activitate. 1 oră.
- Decizia în cadrul activităţii întreprinderii: Esenţa şi tipurile de decizii; Procesul de luare a deciziilor. 1 oră.
- Introducere în dirijarea activităţii întreprinderii: Esenţa şi funcţiile dirijării; Teoriile şi modelele de dirijare; Instrumentele de dirijare. 1 oră.
- Planificarea şi controlul în cadrul întreprinderii: Esenţa şi funcţiile planificării; Scopurile şi fazele planificării; Business-planul ca rezultat al planificării; Controlul ca instrument al dirijării. 3 ore.
- Organizarea în cadrul întreprinderii: Esenţa şi aproach-ul în organizarea activităţii; Structurile organizatorice şi adaptarea la condiţiile de activitate a întreprinderii.1 oră.
- Evidenţa în cadrul activităţii întreprinderii: Importanţa şi necesitatea evidenţei; Rezultatele activităţii întreprinderii; Evidenţa mijloacelor fixe; Evidenţa mijloacelor circulante; Evidenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii; Evidenţa rezultatelor financiare. 6 ore.
- Procesul de producere în cadrul întreprinderii: Esenţa procesului de producere; Fazele procesului de producere. 1 oră.
- Aprovizionarea şi logistica: Caracteristicele de bază ale activităţii de aprovizionare; Caracteristicele de bază ale logisticii; Metodele de planificare a aprovizionării; Metodele de planificare a logisticii. 1 oră.
- Marketingul în cadrul întreprinderii: Esenţa activităţii de marketing; Marketingul strategic în cadrul întreprinderii; Instrumentele politicii de comercializare. 2 ore.
- Investiţiile în cadrul întreprinderii: Esenţa şi clasificarea investiţiilor; Evaluarea eficienţei proiectelor de investiţii; Sursele de finanţare a investiţiilor. 1 oră.
- Finanţarea activităţii întreprinderii: Esenţa şi formele de finanţare; Lichiditatea întreprinderii; Finanţarea şi riscul; Sursele de finanţare şi luarea deciziei optime de finanţare. 1 oră.
- Dirijarea cu personalul întreprinderii: Esenţa dirijării personalului întreprinderii; Activităţile de bază în cadrul dirijării cu personalul întreprinderii; Evaluarea şi planificarea personalului. 1 oră.
- Recapitulare. 0,5 ore.
Conţinutul seminarelor - Întreprinderea şi baza legislativă de reglementare a activităţii ei. 1 oră.
- Evaluarea mediului extern şi intern al întreprinderii. 1 oră.
- Conţinutul business-planului. 1 oră.
- Studiu de caz "Structuri organizatorice. Plusuri şi minusuri". 1 oră.
- Indicatorii de eficienţă a activităţii întreprinderii. 2 ore.
- Evaluarea mediului de marketing al întreprinderii. 1 oră.
- Evaluarea proiectelor de investiţii. 1 oră.
Bibliografie - Legea Republicii Moldova cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi nr. 845–XII din 3 ianuarie 1992, Monitor, 1994, nr.2 art.33 modificata si completata. – 1 ex. în sala de lectură.
- Legea Republicii Moldova privind societăţile pe acţiuni nr. 1134–XII din 2 aprilie 1997, Monitorul, 12 iunie 1997 – 1 ex. În sala de lectură.
- Standardele naţionale de contabilitate nr. 3, 5, Contabilitate si audit nr.1-2, 1998 – 1 ex. Sala de lectură.
- Ciornâi N., I. Blaj, Economia firmelor contemporane, Chişinău, 2003 – 20 ex. abonament şi sala de lectură.
- Dan V., Restructurarea organizării şi conducerii firmei, Bucureşti, 1993.
- Экономика предприятия, под редакцией О. Волкова, Москва, 1999.
- Экономика предприятия, под редакцией В. Семенова, Москва, 1996.
- Шмален Г. Основы и проблемы экономики предприятия, Москва , 1996.
|